kinokvinder.dk

Cinema Paradiso (1988)

De medvirkende i TV-serien Cinema Paradiso

Cinema Paradiso er en italiensk TV-serie fra 1988. Serien blev skrevet og instrueret af Giuseppe Tornatore og indeholder en række talentfulde skuespillere, der bidrager til historiens dybde og autenticitet.

Philippe Noiret som Alfredo

Philippe Noiret portrætterer karakteren Alfredo i serien. Alfredo er en ældre biografoperatør, der fungerer som en mentor og farfigur for hovedpersonen, Salvatore. Noiret bringer en varm og følsom dybde til sin præstation.

Enzo Cannavale som Spaccafico

Enzo Cannavale spiller karakteren Spaccafico, en af biografens ansatte. Cannavale bringer en humoristisk og livlig energi til rollen, hvilket giver serien et lag af komik og levity.

Antonella Attili som Maria Di Vita – Younger

Antonella Attili spiller karakteren Maria Di Vita som ung. Maria er Salvatores teenagekærlighed og bidrager til seriens romantiske tråde. Attili formår at fange ungdommelig lidenskab og usikkerhed i sin præstation.

Isa Danieli som Anna

Isa Danieli spiller karakteren Anna, en af biografens ansatte og en nær ven af Alfredo. Danieli giver en hjertevarmende præstation, der viser karakterens medfølelse og styrke.

Leo Gullotta som Usher

Leo Gullotta portrætterer Usher, en anden af biografens ansatte. Gullotta bringer en sjov og elskelig karakter til rollen, der bidrager til seriens livlighed og charme.

Marco Leonardi som Salvatore Totò Di Vita – Teenager

Marco Leonardi spiller karakteren Salvatore Totò Di Vita som teenager. Salvatore er seriens hovedperson og følgesvend. Leonardi formår at formidle Salavtores følelser og oplevelser på en rørende og autentisk måde.

Pupella Maggio som Maria Di Vita – Older

Pupella Maggio portrætterer Maria Di Vita som ældre. Maggio bringer en dyb mæthed til karakteren og viser modenhed og visdom med sin præstation.

Agnese Nano som Elena Mendola

Agnese Nano spiller karakteren Elena Mendola, Salvatores kærlighedsinteresse i hans voksenliv. Nano giver et romantisk og følelsesladet spil.

Leopoldo Trieste som Father Adelfio

Leopoldo Trieste spiller karakteren Father Adelfio, en præst i landsbyen, der spiller en betydelig rolle i Salvatores liv. Trieste formår at portrættere karakterens kloge og omsorgsfulde natur.

Salvatore Cascio som Salvatore Totò Di Vita – Child

Salvatore Cascio spiller karakteren Salvatore Totò Di Vita som barn. Cascio giver en rørende og uskyldig præstation, der understreger karakterens fascination af biografens magi.

Tano Cimarosa som Blacksmith

Tano Cimarosa spiller karakteren Blacksmith, en lokal smed i landsbyen. Cimarosa bringer en autenticitet og jordnærhed til rollen.

Nicola Di Pinto som Village Idiot

Nicola Di Pinto spiller karakteren Village Idiot, en humoristisk og skørt karakter i serien. Di Pinto bidrager til seriens komik og skaber livlige, sjove øjeblikke.

Roberta Lena som Lia

Roberta Lena spiller karakteren Lia, Salvatores barndomsven. Lena formår at give karakteren en trofast og omsorgsfuld natur.

Nino Terzo som Peppinos Father

Nino Terzo spiller karakteren Peppinos Father, faderen til Salvatores barndomsven. Terzos præstation bringer karakterens autoritet og beskyttende natur til live.

Jacques Perrin som Salvatore Totò Di Vita – Adult

Jacques Perrin portrætterer karakteren Salvatore Totò Di Vita som voksen. Perrin bringer modenhed og refleksion til sin præstation og giver serien en nostalgisk stemning.

Nellina Laganà som Turi Giuffrida

Nellina Laganà spiller karakteren Turi Giuffrida, en af landsbyens indbyggere. Laganà giver karakteren autenticitet og charme.

Mariella Lo Giudice som Director

Mariella Lo Giudice spiller karakteren Director, en af biografens ansatte. Lo Giudice viser karakterens autoritet og passion for biografens verden.

Giuseppe Tornatore – Instruktør

Giuseppe Tornatore er TV-seriens instruktør og skaberen af det rørende og nostalgiske univers. Tornatore formår at bringe historiens magi til live gennem sin vision og talent.

Giuseppe Tornatore og Vanna Paoli – Manuskriptforfattere

Giuseppe Tornatore og Vanna Paoli er manuskriptforfatterne bag Cinema Paradiso. Deres talent for at skabe en overbevisende og hjertevarmende historie er tydelig i seriens dybde og karakterudvikling.

Denne imponerende samling af talentfulde skuespillere og kreative kræfter bag TV-serien Cinema Paradiso er essentiel for dens succes og tidløse appel. Deres bidrag formår at fange og bevare biografens magi og bringe det til et bredt publikum gennem skærmen.

Overblik

Titel Cinema Paradiso
Udgivelsesdato 23. februar 1990 (USA)
Oprindelsesland Italien, Frankrig
Sprog Italiensk
Alternative titler Cinema Paradiso: Den nye version
Filmoptagelsessteder Cefalù, Palermo, Sicilien, Italien (filmvisning i havnen, Elenas hus på Via Umberto I°, 3)
Produktionsselskaber Cristaldifilm, Les Films Ariane, Rai 3
Budget 5.000.000 (estimeret)
Indtjening (USA og Canada) 12.397.210
Åbningsweekend (USA og Canada) 16.552 (4. februar 1990)
Samlet indtjening worldwide 13.019.063

Resmué

En filminstruktør mindes sin barndom, hvor han forelskede sig i billederne i biografen i sin hjemby og dannede et dybt venskab med biografens filmfremviser. En dreng, der voksede op i en siciliansk landsby, vender hjem som en berømt instruktør efter at have fået besked om en gammel vens død. Fortalt som en tilbageblik, mindes Salvatore sin barndom og sit forhold til Alfredo, filmfremviseren i Cinema Paradiso. Under Alfredos faderlige indflydelse forelskede Salvatore sig i filmfremstilling, og de to tilbragte mange timer med at diskutere film, hvor Alfredo omhyggeligt underviste Salvatore i de færdigheder, der blev et springbræt for den unge dreng til filmens verden. Filmen fører publikum gennem ændringer i filmindustrien og det døende håndværk ved traditionel filmproduktion, redigering og visning. Den udforsker også en ung drengs drøm om at forlade sin lille by og bevæge sig ud i verden udenfor. – Clarisse P.

I efterkrigstidens Sicilien i den lille landsby Giancaldo knytter den faderløse otteårige dreng, Salvatore Totò Di Vita, venskab med Alfredo, den garvede filmfremviser i den lokale Cinema Paradiso, og får en mentor og den far, han aldrig havde. Mens den forundrede dreng fortrylles af den fortryllende verden af film, vokser han op med de uendelige karakterer som Akira Kurosawa, Jean Renoir, John Wayne, Charles Chaplin og alt derimellem, hvor hans levende drømme begynder at tage form, selv om landsbypræsten, fader Adelfio, aldrig går glip af en lejlighed til at censurere filmene. Men efter tredive lange år uden kontakt tvinger dødsfaldet af en kær ven den sølvhårede Salvatore, nu en fremtrædende filminstruktør, til at genoptage forbindelsen til sin gamle hjemby og hans falmede, duft af celluloid-barndomsminder. Kan han huske smagen af ungdommens første kys? – Nick Riganas

En mand modtager nyheder fra sin aldrende mor i en lille by om, at en person, han engang kendte, er død. En smuk historie udfolder sig om mandens barndomsven med en gammel mand, der var filmfremviser i den lokale biograf. Deres bånd var fyldt med højdepunkter og tragedier og formede vejen for en ung dreng til at vokse op og forlade sin faldefærdige landsby for at forfølge en drøm. – Tam Bui

Fejl og fadæser i TV-serien Cinema Paradiso

TV-serier er fantastiske til at transportere os til en verden fuld af drama, romantik og spænding. Men indimellem er der nogle små detaljer, der kan gå galt. Og det skal vi selvfølgelig slå stort op og lave lidt sjov med! Så lad os dykke ned i fejlene, der er blevet opdaget af skarpe seere i den elskede TV-serie Cinema Paradiso.

Continuity – eller mangel på samme

I en verden af film og TV er der ikke noget mere irriterende end manglende kontinuitet. Og i Cinema Paradiso er der desværre flere hoppende fejl:

  • Toto, vores hovedperson, er venstrehåndet som barn, men som voksen er han pludselig højrehåndet. Var det en mirakuløs omvendelse eller bare en smutter?
  • I en scene kaster Toto en bold af papir med venstre hånd, og i næste billede er det pludselig hans højre hånd, der får bolden i luften. Han må have haft en ret spændende evolution af hænderne.
  • Totos højde ændrer sig også markant gennem livet. Han går fra at være under gennemsnitlig højde som barn til at være den højeste mand til Alfredos begravelse. Det er da imponerende vækst, man kan opnå på et livstid!

Faktuelle fejl – filmever på vagt!

Fakta skal være på plads, ikke? Desværre er der et par historiske unøjagtigheder:

  • Kalenderen i 1954 har vist sig at være helt i fisk. Alle dagene er et skridt foran. 1. april, 1954 er ifølge kalenderen en fredag, hvilket er helt forkert – det var faktisk en torsdag. Måske var det et tidligt forsøg på at indføre weekenden?
  • Projektionsrummet i Cinema Paradiso har kun én projektor. Det virker lidt underligt, da biografer på den tid normalt havde mindst to projektorer. Men hey, det er vel kun for at gøre livet sværere for vores berygtede biografarbejder, ikke?
  • I underteksterne til filmen Seven Brides for Seven Brothers læses der Unforgivable songs i stedet for Unforgettable songs. Ja, sangene kan være dårlige, men mon ikke unforgettable ville være en mere passende fejl?

Anakronismer – tidens gang og filmens venner

Nogle gange sniger der sig en lille anakronisme ind, der blander tid og sted:

  • I én scene vises klip fra filmen …And God Created Woman fra 1956, men pludselig er vi tilbage i 1954. Er det en slags tidsmaskine, de har fået fat i?
  • Mens Toto tager toget fra Giancaldo, er der en mand iført tøj fra 80erne, der stikker helt vildt ud. Han skulle nok have ventet et par årtier med sin stil.
  • Når filmen lånes fra en nabobiograf, ser vi, at projektoren faktisk er placeret på balkonen og ikke i et lukket projektionsrum. Og som om det ikke var nok, har projektoren en magnetisk pick-up for lyden, som først blev opfundet i 1953 – nærmest som en fremsynet biograf i 1954.

Karakterfejl – når øjnene skifter farve

Nogle gange kan vores karakterer også have lidt besvær med at finde deres rette farve:

  • Som barn og ungdom har Toto mørkebrune øjne. Men som voksen, når der er lynnedslag, skifter hans øjne pludselig til en blålig grå farve. Hvem vidste, at øjnene også kunne ændre farve med vejret?

Sådan er det bare i magien af TV-serier. Der er altid en lille smutter eller to, der sniger sig ind. Men det gør jo bare serien lidt mere underholdende for os som seere – og giver os noget at grine af. Så næste gang du ser Cinema Paradiso, så hold øje med alle fejlene og lad dem underholde dig endnu mere!

Andre populære titler: Superman & LoisReign1864HomefrontThe Handmaids TaleEverything Everywhere All at OnceChicago MedÎn spatele ferestreiUm Belo Par… de PatinsThe FinalGirlGirlNCIS“Maria Wern” Smutsiga avsikterSherwoodHeliumScapat de sub controlThe InvitationThe Whole TruthThe Plot Against AmericaUntold: The Girlfriend Who Didnt ExistExitThe SwimmersA Dogs PurposeZombieland: Double TapNissebandenEscape Plan 2: HadesBuffy the Vampire SlayerGame of ThronesMinority ReportCharlie and the Chocolate FactoryÖzel Ders – PrivatunterrichtLove, Weddings & Other DisastersMayor of Kingstown“Sherlock” The Six ThatchersThe Ancient Magus BrideÜberlebenThe Amazing Spider-ManShazam! Fury of the GodsAvem un zoo!Now ApocalypseForces of NatureKinBorgenThe OriginalsThe Cleveland ShowEu si MarleyWarriorWALL·E