kinokvinder.dk

Ghost in the Shell (1995)


Overblik

Titel Ghost in the Shell
Udgivelsesdato 29. marts 1996 (USA)
Oprindelsesland Japan, Storbritannien
Sprog Japansk
Også kendt som Armored Riot Police
Produktionsfirmaer Kôdansha, Bandai Visual Company, Manga Entertainment
Budget 330.000.000 yen (estimeret)
USA & Canada indtjening 889.074 dollar
USA & Canada åbningsweekend 2.736 dollar (4. februar 1996)
Global indtjening 918.738 dollar

Resmué

I TV-serien Ghost in the Shell følger vi Major Motoko Kusanagi, en cyborg politikvinde, og hendes partner, der jagter en mystisk og magtfuld hacker ved navn Puppet Master. Handlingen udspiller sig i år 2029, hvor teknologien er så fremskreden, at cyborgs er udbredte, og menneskehjerner kan forbinde sig direkte til internettet.

Major Motoko Kusanagi er en officer i Section 9, en eliteafdeling inden for politiet, der beskæftiger sig med specialoperationer, herunder terrorbekæmpelse og cyberkriminalitet. Hun er på sporet af Puppet Master, en cyberkriminel der hacker sig ind i cyborgs hjerner for at skaffe information og begå andre forbrydelser.

I år 2029 er verden blevet intensivt informationsorienteret, og mennesker er godt forbundet til netværket. Kriminalitet har udviklet sig til en sofistikeret scene ved at hacke ind i det interaktive netværk. For at forhindre dette dannes Section 9, der består af cyborgs med utrolige styrker og evner, der kan få adgang til ethvert netværk på Jorden.

Fejl i TV-serien Ghost in the Shell underholdende afsløret af seere

Ghost in the Shell er en populær TV-serie, der har fanget publikums opmærksomhed med dens futuristiske univers, spændende plot og imponerende animation. Men ivrige seere har ikke kun været opslugt af historien; de har også formået at opdage nogle lidt bemærkelsesværdige fejl, der er værd at nævne.

Continuity – for dem der er nøje med detaljer

En af de mest hovedrystende fejl blev spottet af skarpe øjne under en biljagt. Bilen under edderkoppetanken skifter størrelse i forhold til tanken mellem klip. Det ser ud som om, de havde lidt svært ved at holde styr på proportionerne i den scene!

I åbningssekvensen bliver Nakamura ramt af blod i ansigtet og på sin dragt. Men som han nærmer sig vinduet i de efterfølgende klip, er alt blodet mystisk forsvundet. Mon han har en hemmelig blodafvisende overtrøje?

Og hvad med Major Kusanagi, der hopper ned fra en bygning i åbningssekvensen? Først har hun sorte handsker og sorte støvler, men i det næste klip har hun pludselig hvide handsker og hvide støvler, der synes at være opstået ud af ingenting. Hvor mon hun gemmer den magiske skuffe til ekstra fodtøj?

Revealing mistakes – når selv skudsalver bliver upræcise

Det er bemærkelsesværdigt, at instruktør Mamoru Oshii gjorde et stort stykke arbejde med at fremstille skudkampsscenerne korrekt. Men under en forfølgelsesscene i markedet skyder en terrorist med panserbrydende ammunition mellem folkemængderne helt vildt, og alligevel rammer han tilsyneladende ingen. Enten har han en seriøs mavefornemmelse eller også var de usynlige superhelte tilkaldt for at beskytte menneskene.

I en montage igennem byen, hvor der er en gyde i et shoppingområde, er der tegnet en figur meget lille for at få det til at se ud som om, vedkommende befinder sig inde i en bygning i det fjerne. Men figuren er placeret foran døren i stedet for bagved, hvilket får vedkommende til at se meget lille ud. Måske var en krympemaskine en del af den futuristiske teknologi?

Animationens småhemmeligheder – når lag på lag af detaljer kan afsløre fejl

Nogle af de fejl, der har forvirret seerne, kan faktisk forklares som kunstanimationens egenart. I de tidlige dage af japansk tegnefilm (anime) blev de dele af scenen, der bevægede sig eller blev animeret, lagt over baggrundsbilleder, der var statiske. De animerede dele kunne bemærkes som værende lysende og havde mindre kompliceret skygge eller kunstværk. Derfor kunne døre eller genstande, der flyttede sig, se en smule anderledes ud end baggrundskunsten et øjeblik før eller senere. Det er en anden historie, når det kommer til perspektivforkortning/-forlængelse i forbindelse med karakterbevægelse.

For eksempel, da Motoko springer ud fra bygningen og bruger sin term-optiske camouflage, er der talrige biler bag hende, der kører henover broerne, som de ikke burde være på – og biler, der forsvinder og genoptræder inden for samme klip. Det er som om, de har deres helt egen transporterende teknologi, som ikke kunne udgranske af politiet.

Og når vi ser ministerens tolk forbundet til noget udstyr, kan man se, at skærmen på baggrundsudstyret ofte klipper over ledninger og rør i forgrunden. Måske skulle de have haft en professionel kabelflytter på settet?

Ghost in the Shell er uden tvivl et mesterværk inden for animé-verdenen, men vi kan ikke lade være med at grine lidt af de små fejl. Ligesom med enhver god film eller TV-serie er det altid sjovt at opdage de små fejl, der sniger sig ind i produktionen.

Så næste gang du ser Ghost in the Shell, så hold øje med de morsomme øjeblikke og se, om du kan spotte endnu flere fejl, der efterlader dig med et smil.

Andre populære titler: SuccessionHouse of the DragonCoach CarterGuillermo del Toros PinocchioRepulsionAngels in AmericaBridgertonChernobylMad Max: Fury RoadRazboinicul Vanator si Craiasa ZapeziiAmbulanceWhite ChicksThe Adam ProjectWhite House PlumbersAntichrist1985O Desconhecido do LagoRoomDer blutige Pfad GottesThe MotherAll My Friends Hate MeNightcrawlerShrek 2 – Der tollkühne Held kehrt zurückCorbulWhen in RomeRiddickThank You for SmokingThe Eyes of Tammy FayeThe Woman KingCocoThe CallingEmbattledMother!ArtikAfterSicarioOs Espíritos de InisherinPartner TrackWolfwalkersGet Rich or Die TryinHairsprayThe Emoji MovieBleach: Thousand-Year Blood WarMean GirlsJohn CarterSidewaysThe Gray ManGlass